Nieuws uit de kijker

We zitten volop in de Cito-toetsen. Kinderen maken dagelijks een aantal toetsen. Een mooi moment om te kijken of kinderen groeien in hun ontwikkeling. Verder genieten we van het project Vier Keer Wijzer wat tot de voorjaarsvakantie loopt. De komende maand gaan we aan de slag met de formatie voor volgend jaar. De procedure voor een nieuwe directeur loopt.

toetsen: een stukje van de puzzel

De eigen observaties van leerkrachten vormen de belangrijkste bron van informatie in de praktijk van alledag. Toetsen maken het beeld van de leerkracht compleet. In veel gevallen bevestigen toetsresultaten wat de leerkracht al weet; bij sommige leerlingen leveren toetsen nieuwe inzichten op. Een leerling maakt bij begrijpend lezen bijvoorbeeld meer groei door dan verwacht. Of een leerling is minder goed in optellen en aftrekken dan de leerkracht had gedacht.

We zijn altijd zeer nieuwsgierig wat de uitslag is. Immers, leerkrachten doen er alles aan om kinderen verder te helpen. Je wil groei zien. In alle gevallen kijken we kritisch naar ons eigen onderwijs: wat heeft goed gewerkt en wat kan beter.

project onderbouw

De kleuters lopen in de 7 mijlslaarzen rond en spelen roodkapje. Het huisje van de heks bij het spookje van Hans en Grietje zit vol snoep, maar o jee… kom er niet in de buurt. De themamuur vult zich al met allerlei woorden die horen bij Doornroosje, Roodkapje en Hans en Grietje.

Groep 3 en 4 weten straks vanalles over dinosaurussen te vertellen, op het plein worden verschillende dino’s getekend. Kinderen vragen zich af hoe de namen zijn ontstaan.

project middenbouw

Zij leren verschillende verkeersborden, voorrangsregels en het gedrag in het verkeer. De gang is omgetoverd tot een verkeerssituatie. Rechts houden is nu wel belangrijk. Er wordt nagedacht over wanneer is het veilig en is jouw fiets veilig?

De kieskaart: maak een kijkdoos met verschillende voertuigen is erg favoriet. De groep heeft daar zelf de succescriteria bij vastgesteld. Wanneer vinden we de kijkdoos klaar en goed?

project bovenbouw

De bovenbouw leert o.a. de verschillende gebeurtenissen rondom de twee oorlogen in een tijdlijn neer te zetten. En hoe zat het met eten tijdens de oorlog? Kinderen konden het ervaren, ze maakten soep van een ui. Toch even proeven …. oei .. dat smaakt niet naar meer.

Ze maken kennis met Anne Frank en leren het verschil tussen de Eerste en de Tweede wereldoorlog.

formatie

Elk jaar wordt er rond deze tijd gestart met de formatie: dat wil zeggen hoeveel groepen kunnen we maken, wie wil graag in welke groep staan, hoeveel tijd willen we onderwijsassistenten inzetten, enzovoort. Hoeveel formatie we in mogen zetten wordt gebaseerd op het aantal leerlingen op 1 oktober van het voorgaande jaar. Volgend jaar zijn we verplicht om de groepen 3 t/m 8 twee keer te laten gymmen. Omdat het veel looptijd vraagt hebben we het tot nu toe beperkt tot 1 keer.

Zoals de meesten van u zullen weten, ben ik als interim directeur gestart wat betekent dat ik tijdelijk ben. Ik blijf tot het einde van dit schooljaar. Vandaar dat de procedure voor een nieuwe directeur is gestart. De MR is daarbij betrokken.

ouderkamer

Op 8 maart starten we in de Grote Beer met de Ouderkamer. Elke woensdag van 8:30 uur tot 11:00 uur. Onder begeleiding komen er verschillende thema’s aan de orde. Het kan gaan over ontspanning, school, de wijk, opvoedkundige thema’s. U bent welkom! Meer info volgt.

kinderzegjes

Groep 8 komt tijdens begrijpend lezen de term agressieve zwam tegen. Een kind kent het woord zwam niet en vraagt het aan de juf. Juf: “een zwam is een paddenstoel.” Kind: “Hebben die nu ook al een gevoel?”

opvoeden & zo

Vanaf maandag 6 maart start er in Beverwijk een nieuwe groep voor de cursus ‘’Opvoeden & Zo’’.

Deze cursus wordt gegeven door een sociaal werker/kinderwerk van Welzijn Beverwijk en maatschappelijk werker van Socius.

Opvoeden & Zo is een cursus voor ouders van kinderen van 4 tot 12 jaar. In de cursus leren ouders omgaan met alledaagse opvoedingsvragen en beginnende opvoedingsproblemen. De cursus bestaat uit zes groepsbijeenkomsten waarin zes opvoedingsvaardigheden geleerd worden: positieve aandacht geven, prijzen, regels stellen, niet reageren en gedrag corrigeren, apart zetten. Aan de hand van filmpjes worden de thema’s uitgelegd aan de ouders.

Al het folder materiaal voor de cursus is beschikbaar in 3 talen; Nederlands, Arabisch en Turks. Laat het ons weten als u interesse hebt.

Agenda

dinsdag14 februaristudiedag team: kinderen vrij
dinsdag21 februaristertheater en aansluitend kijkje in de groepen
woensdag22 februarirapport mee
woensdag 22 februariintekenen voor ouder-kind gesprek
donderdag23 februaristudiemiddag; kinderen vanaf 12:00 uur vrij
vrijdag 24 februaristudiedag; kinderen vrij
maandag27 februaristart voorjaarsvakantie